Kode Mata KuliahTK5002 / 4 SKS
Penyelenggara230 - Chemical Engineering / FTI
KategoriLecture
Bahasa IndonesiaEnglish
Nama Mata KuliahRekayasa Fotoelektrokimia dan FotokatalitikPhotoelectrochemical and Photocatalytic Engineering
Bahan Kajian
  1. Prinsip dasar fotoelektrokimia dan fotokatalisis, Karakteristik katalis untuk proses fotoelektrokimia dan fotokatalisis, Fotovoltaik, ko-katalis logam, dan situs aktif katalitik dalam proses fotoelektrokimia dan fotokatalisis
  2. Konversi energi cahaya menjadi listrik, Termal katalisis dan fotokatalisis, Aspek termodinamika dan kinetika proses fotoelektrokimia dan fotokatalisis
  3. Tata cara penulisan artikel review/simulasi
  4. Deaktivasi, regenerasi, dan stabilitas katalis pada proses fotoelektrokimia dan fotokatalisis, Aplikasi teknologi fotoelektrokimia dan fotokatalitik
  5. Perkembangan teknologi fotoelektrokimia dan fotokatalitik di berbagai negara termasuk perspektif masa depan pengembagan teknologi ini di Indonesia
  6. Kuliah Tamu (mengundang pembicara dari dalam atau luar negeri)
  7. Presentasi artikel review/simulasi
  1. Basic principles of photoelectrochemistry and photocatalysis, characteristics of catalysts for photoelectrochemical and photocatalytic processes, photovoltaics, metal co-catalysts, and active catalytic sites in photoelectrochemical and photocatalytic processes
  2. Conversion of light energy into electricity, thermal catalysis and photocatalysis, thermodynamic and kinetic aspects of photoelectrochemical and photocatalytic processes
  3. Procedure for writing a review/article simulation
  4. Deactivation, regeneration, and stability of catalysts in photoelectrochemical and photocatalytic processes, Applications of photoelectrochemical and photocatalytic technologies
  5. Development of photoelectrochemical and photocatalytic technologies in various countries, including future perspectives for the development of these technologies in Indonesia
  6. Guest Lecture (inviting speakers from within or outside the country)
  7. Article review presentation/simulation
Capaian Pembelajaran Mata Kuliah (CPMK)
  1. Mahasiswa memahami prinsip dasar fotoelektrokimia dan fotokatalisis
  2. Mahasiswa memahami karakteristik katalis yang ideal untuk proses fotoelektrokimia dan fotokatalisis berdasarkan sifat fisika, kimia, dan elektronik.
  3. Mahasiswa memahami mekanisme reaksi konversi energi cahaya menjadi listrik dan kimia pada proses fotoelektrokimia dan fotokatalisis.
  4. Mahasiswa memahami perbedaan mendasar antara proses katalitik yang diinisiasi dengan panas (termal katalitik) dan dengan bantuan cahaya (fotokatalitik).
  5. Mahasiswa memahami perkembangan teknologi pemanfaatan proses fotoelektrokimia dan fotokatalisis yang mencakup proses, mekanisme reaksi, produk yang dihasilkan dan efek terhadap lingkungan.
  6. Mahasiswa memahami aspek termodinamika dan kinetika untuk reaksi fotokatalitik dan fotoelektrokimia.
  7. Mahasiswa mampu memformulasi dan mengaplikasikan konsep teknologi fotoelektrokimia dan fotokatalitik secara sederhana untuk dapat memecahkan isu energi dan lingkungan
  1. Students understand the basic principles of photoelectrochemistry and photocatalysis.
  2. Students understand the characteristics of ideal catalysts for photoelectrochemical and photocatalytic processes based on physical, chemical, and electronic properties.
  3. Students understand the mechanisms of converting light energy into electricity and chemical energy in photoelectrochemical and photocatalytic processes.
  4. Students understand the fundamental differences between catalytic processes initiated by heat (thermal catalysis) and those assisted by light (photocatalysis).
  5. Students understand the advancements in the utilization of photoelectrochemical and photocatalytic processes, including the processes involved, reaction mechanisms, products generated, and environmental impacts.
  6. Students understand the thermodynamic and kinetic aspects of photocatalytic and photoelectrochemical reactions.
  7. Students are capable of formulating and applying the concepts of photoelectrochemical and photocatalytic technologies in a simple manner to address energy and environmental issues.
Metode PembelajaranDiskusi kelompok, Simulasi, Studi kasus, Pembelajaran kolaboratif, Pembelajaran kooperatif, Pembelajaran berbasis proyek, Pembelajaran berbasis masalahGroup discussion, Simulation, Case studies, Collaborative learning, Cooperative learning, Project-based learning, Problem-based learning
Modalitas PembelajaranLuring, HibridOffline, Hybrid
Jenis NilaiABCDE
Metode PenilaianUjian Tengah Semester (UTS): 30% Ujian Akhir Semester (UAS): 30% Kuis dan tugas: 10% Pembuatan artikel review: 20% Presentasi kelompok artikel review: 10%Midterm Exam : 30% Final Exam : 30% Quizzes and Assignments : 10% Article Review : 20% Article review group presentation : 10%
Catatan Tambahan