Kode Mata Kuliah | TK5002 / 4 SKS |
---|
Penyelenggara | 230 - Chemical Engineering / FTI |
---|
Kategori | Lecture |
---|
| Bahasa Indonesia | English |
---|
Nama Mata Kuliah | Rekayasa Fotoelektrokimia dan Fotokatalitik | Photoelectrochemical and Photocatalytic Engineering |
---|
Bahan Kajian | - Prinsip dasar fotoelektrokimia dan fotokatalisis, Karakteristik katalis untuk proses fotoelektrokimia dan fotokatalisis, Fotovoltaik, ko-katalis logam, dan situs aktif katalitik dalam proses fotoelektrokimia dan fotokatalisis
- Konversi energi cahaya menjadi listrik, Termal katalisis dan fotokatalisis, Aspek termodinamika dan kinetika proses fotoelektrokimia dan fotokatalisis
- Tata cara penulisan artikel review/simulasi
- Deaktivasi, regenerasi, dan stabilitas katalis pada proses fotoelektrokimia dan fotokatalisis, Aplikasi teknologi fotoelektrokimia dan fotokatalitik
- Perkembangan teknologi fotoelektrokimia dan fotokatalitik di berbagai negara termasuk perspektif masa depan pengembagan teknologi ini di Indonesia
- Kuliah Tamu (mengundang pembicara dari dalam atau luar negeri)
- Presentasi artikel review/simulasi
| - Basic principles of photoelectrochemistry and photocatalysis, characteristics of catalysts for photoelectrochemical and photocatalytic processes, photovoltaics, metal co-catalysts, and active catalytic sites in photoelectrochemical and photocatalytic processes
- Conversion of light energy into electricity, thermal catalysis and photocatalysis, thermodynamic and kinetic aspects of photoelectrochemical and photocatalytic processes
- Procedure for writing a review/article simulation
- Deactivation, regeneration, and stability of catalysts in photoelectrochemical and photocatalytic processes, Applications of photoelectrochemical and photocatalytic technologies
- Development of photoelectrochemical and photocatalytic technologies in various countries, including future perspectives for the development of these technologies in Indonesia
- Guest Lecture (inviting speakers from within or outside the country)
- Article review presentation/simulation
|
---|
Capaian Pembelajaran Mata Kuliah (CPMK) | - Mahasiswa memahami prinsip dasar fotoelektrokimia dan fotokatalisis
- Mahasiswa memahami karakteristik katalis yang ideal untuk proses fotoelektrokimia dan fotokatalisis berdasarkan sifat fisika, kimia, dan elektronik.
- Mahasiswa memahami mekanisme reaksi konversi energi cahaya menjadi listrik dan kimia pada proses fotoelektrokimia dan fotokatalisis.
- Mahasiswa memahami perbedaan mendasar antara proses katalitik yang diinisiasi dengan panas (termal katalitik) dan dengan bantuan cahaya (fotokatalitik).
- Mahasiswa memahami perkembangan teknologi pemanfaatan proses fotoelektrokimia dan fotokatalisis yang mencakup proses, mekanisme reaksi, produk yang dihasilkan dan efek terhadap lingkungan.
- Mahasiswa memahami aspek termodinamika dan kinetika untuk reaksi fotokatalitik dan fotoelektrokimia.
- Mahasiswa mampu memformulasi dan mengaplikasikan konsep teknologi fotoelektrokimia dan fotokatalitik secara sederhana untuk dapat memecahkan isu energi dan lingkungan
| - Students understand the basic principles of photoelectrochemistry and photocatalysis.
- Students understand the characteristics of ideal catalysts for photoelectrochemical and photocatalytic processes based on physical, chemical, and electronic properties.
- Students understand the mechanisms of converting light energy into electricity and chemical energy in photoelectrochemical and photocatalytic processes.
- Students understand the fundamental differences between catalytic processes initiated by heat (thermal catalysis) and those assisted by light (photocatalysis).
- Students understand the advancements in the utilization of photoelectrochemical and photocatalytic processes, including the processes involved, reaction mechanisms, products generated, and environmental impacts.
- Students understand the thermodynamic and kinetic aspects of photocatalytic and photoelectrochemical reactions.
- Students are capable of formulating and applying the concepts of photoelectrochemical and photocatalytic technologies in a simple manner to address energy and environmental issues.
|
---|
Metode Pembelajaran | Diskusi kelompok, Simulasi, Studi kasus, Pembelajaran kolaboratif, Pembelajaran kooperatif, Pembelajaran berbasis proyek, Pembelajaran berbasis masalah | Group discussion, Simulation, Case studies, Collaborative learning, Cooperative learning, Project-based learning, Problem-based learning |
---|
Modalitas Pembelajaran | Luring, Hibrid | Offline, Hybrid |
---|
Jenis Nilai | ABCDE |
---|
Metode Penilaian | Ujian Tengah Semester (UTS): 30%
Ujian Akhir Semester (UAS): 30%
Kuis dan tugas: 10%
Pembuatan artikel review: 20%
Presentasi kelompok artikel review: 10% | Midterm Exam : 30%
Final Exam : 30%
Quizzes and Assignments : 10%
Article Review : 20%
Article review group presentation : 10% |
---|
Catatan Tambahan | | |
---|